Thursday, September 15, 2011

KaLaU SAYa jE FaHaM DiORg sIApA nAK fAhAm saYa??


‘’kenapa saya je yang kene faham diorang tapi diorang tak pernah faham saya??’’

’sebab dalam hidup ni,,kita tak  perlu minta sahabat faham kita wak,tapi kita yang kene faham sahabat’’

‘’sebab saya faham diorang la saya dah terlampau banyak korbankan masa untuk diorang sampai kadang2 saya terpaksa tundakan kerja-kerja saya demi sahabat..demi persatuan..’’

‘’Awak menyesal ke jadi kawan diorang??awak menyesal ke masuk persatuan??’’

‘’Tak..saya bersyukur sangat2 Allah hadirkna sahabat-sahabat macam diorang bila saya rasa macam sorang-sorang je kat tempat asing nie...saya bersyukur ada lagi peluang untuk saya rasa hidup dalam bi’ah iskamiyah walau dalam persatuan yang kecil..tapi saya manusia biasa..kadang-kadang saya lelah dengan semua ni..saya penat nak bersabar…orang selalu nampak yang salah jer..’’

‘’Sabar wak,,jangan pernah berhenti untuk bersabar..sabar itu indah andai betul cara awak kemudi hati awak…’’

‘’Sabar sampai bila??sampai saya kene denda sebab assignment tak siap??sampai pointer saya menurun sebab tak sempat nak study??sampai kawan-kawan bilik pulaukan saya,cakap belakang pasal saya sebab saya melebihkan sahabat lain??meeting sana,,meeting sini…itu ker ganjaran untuk kesabaran saya selama ni???’’

‘’sampai awak sedar segala yang Dia turunkan pada kita tak pernah sia-sia,,pasti ada hikmah Allah pilih awak untuk lalui semua ni…Islam takkan rugi sikit pun andai kita lari dari medan dakwah ni tapi kita yang rugi bila Islam menang,kita langsung tak menyumbang apa-apa untuk Islam..kalau bukan kita sape lagi…??’’

‘’ah,,ayat common..!hikmah apa??makin saya tension ada ar…kalau betul ada hikmahnya,,kenapa pengorbanan saya,keikhlasan saya dalam berdakwah selama ni Allah tak balas??sampai sekarang ni saya rasa makin takda masa nak siapkan tugasan kuliah sebab banyak habislkan masa dengan persatuan..result pun teruk..’’

‘’Ikhlas??awak yakin ke awak ikhlas??ikhlas tu  umpama semut hitam di atas batu hitam wak ..takkan boleh dinilai melainkan hanya Allah yang Maha Mengetahui..jangan persoalkan aturan Allah..dunia ni umpama pentas lakonan je wak,,,kita lah para pelakonnya…jalan cerita dah lengkap tersurat dalam takdir Allah..terima segalanya dengan hati terbuka.’’

‘’Orang kata bila kita tolong agama Allah,Allah akan bantu kita..tapi sejak saya masuk persatuan,pointer sye makin teruk jer…saya bukan nak persoalkan aturan Allah tapi saya tak tahan orang sibuk cakap pasal saya…saya tak nak bawa fitnah pada agama,,pada persatuan..’’

‘’Bila dugaan sekecil ini tak mampu awak hadapi,,banyak lagi dugaan yang lebih berat menyusul lepas ni..percayalah sebab Allah dah berfirman,tidak beriman seorang mukmin itu melainkan setelah diuji…awak sedang diuji tau..uijian kan tanda sayang Allah pada hambaNya??awak tak nak ker rebut ganjaran Syurga yang Allah janjikan pada hamba-hambaNya yang sabar??’’

‘’Habis tu macammana dengan masa saya??macammana saya nak manage masa saya??dengan persatuan,dengan sahabat,dengan kuliah,,assignment….Ya Allah…rasa macam 24 jam tu tak cukup..!!’’

‘’Kenapa kita rasa tak ckup??fikirkan sejenak..betul ker sebab persatuan tu awak dah takde masa nak buat assignment??sebab sahabat ke pointer awak turun??’’

‘’……….’’

"tapi kenapa bila nak tidur,tengok movie,online facebook,mesej…ade je mase..??awak,,jangan letakkan kesalahan pada orang lain..selagi emosi mengunci hati awak,,selagi tu awak takkan sampai ke puncak kebahagiaan…nak kebahagiaan,nak ketenangan,,bayar harganya..tak mahal pun,,sekadar belajar untuk berlapang dada..tak susah kan??"

Dila hanya menganggukkan kepala tanda setuju.

"Orang yang bawa Islam takkn pernah cukup wak 24 jam tu…whatever it is,,kembalikan hatimu padaNya...hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,,pasti Dia akan aturkan seluruh hidupmu dengan caraNya…yang penting yakin dengan nusrah Allah.."

No comments:

Post a Comment