Tuesday, November 8, 2011

CERPEN:....QURRATU'AIN....

Qurratu'ain…Indah nama tu.Seindah pemiliknya..Pertama kali aku berjumpa dengannya sewaktu menemani sepupuku,Amira..Dipendekkan cerita,jadi bodyguard tak bergaji untuk Amira anak kesayangan mak teh.Boleh pulak Si Ain tu kawan baik dengan sepupuku sendiri..Memang hebat perancangan Allah..Waktu tu aku yakin,Ain lah yang tercatat untukku..Destinasi pertama kami di Kedai Buku Ihsan..Berjam juga la aku jadi tiang lampu,tiang elektrik,tiang gol..huhu..Orang perempuan kalau dah jumpa novel memang tak ingat apa..Baru ku tahu,minat membaca rupanya Ain tu..Aku pun minat gak.Minat  kat dia..Hehe…

Dalam keadaan orang yang ramai,Amira aku tak tahu dah terselit kat mana..Kecik sangat..Dalam sibuk mecari-cari Amira,Ain pulak yang aku jumpa..Aduhaii..memang dah takdir kot.. Hari-hari terserempak macam ni pun takpe..(“,)

“Cari buku apa?Riak wajah Ain berubah.Mungkin terkejut dengan kehadiranku yang tiba-tiba tanpa sebarang signal.Soalanku tak berjawab..”..Muka dah cantik,pekak rupanyer…”Aku sengaja menaikkan amarah dia.Ain tetap dengan muka selamba.

Pandangannya ditumpu pada novel di tangan.. Langsung tak dipandang aku yang dah terpacak kat depan dia..”Eleh,muka dah blushing.Dah malu la tu.”..Belum sempat aku meneruskan ayat-ayat cinta ala-ala filem habiburrahman,dia dah berlalu ke rak yang lain..”Sombong giler budak nih.!.”..

“Laa,,kat sini ko..aik??..sejak bila minat baca novel ni?dah..dah..jom pergi makan.Aku dah lapar ni.Ain mana?”Amira ni kalau aku sekeh kang menangis..

Untung la sepupu sendiri.Bukan reti nak minta maaf.Aku dah bosan tahap gunung everest tunggu dia beli buku..Dah lapar baru cari aku..Jari telunjuk ku halakan pada Ain yang tak jauh dari tempat kami berdiri..Pakaiannya sahaja dah cukup buat aku kenal..Jubah warna koko dengan tudung pitch labuh..Memang sedap mata memandang,,sesuai dengan namanya,Qurratu’ain(indah dipandang mata).

“Mira,jom pergi karaoke.Aku belanja.Ain ikut sekali lah..duet dengan saya..”Muka Ain dah merah padam menahan marah.Dahinya berkerut. Huhu..memang sengaja aku mengajak Amira ke pusat karaoke.Dah tentulah Ain takde pilihan lain melainkan terpaksa ikut kami ke sana.Suka tengok dia marah sebenarnya..huhu..

Ha??oii..ko demam ke apa…?Bila pulak ko minat pergi tempat-tempat macam tu??Dulu aku ajak bukan main nak elak..”Amira mula naik pelik dengan sikapku..Ish dia ni..Tak perlu kot nak membebel kat aku depan Ain..Hilanglah macho aku..

“Err..Mira..korang nak pergi karaoke ke??eam,,Ain tak pergi kot..Ada barang sikit nak cari kat tingkat atas..”Ain serbasalah nak menolak..

“Ain tak nak join sekali ker??takpe lah..Cancel je lah..Kita pergi makan jer..Mira pun dah lapar kan..Lepas makan boleh terus solat asar..dah nak masuk waktu pun..Karaoke tu bila-bila pun mira boleh pergi kan..”Aku tahu Ain bukan gadis sosial seperti wanita yang lain.Tak tergamak aku nak membiarkan gadis suci sepertinya melangkah ke tempat-tempat yang sosial macam tu.Aku sendiri tak pernah melangkah ke sana...

Wajah Ain ku pandang sekilas..Lantas,mata kami betembung..Spontan pandangannya dihalakan ke tempat lain.Aku beristighfar di dalam hati.”Allahu akbar..perasaan apakah ini Ya Allah”..Bukan sekali dua aku keluar dengan kawan-kawan Amira..Bukan sekali dua juga aku berbual dengan kawan-kawannya..Takde niat lain pun..Sekadar berkawan..Tapi bila dengan Ain aku jadi lain..Amira pula dah tarik muka seribu bila tak dapat pergi ke pusat karaoke..Ah.biar lah..macam budak kecik pulak nak kene pujuk..Last-last,Ain yang terpaksa pujuk Amira..huhu..aku??dah laju jalan kat depan sorang-sorang..malas nak layan!

Seminggu lepas tu aku dapat tahu Ain dah bekerja sementara di Kuala Lumpur sebelum menunggu panggilan ke universiti untuk meyambung pengajiannya di peringkat diploma.. Itupun aku tahu dari Amira..Seminggu jugalah aku rasa kehilangan..Kehilangan??Ntah la..Mungkn aku yang sekadar bertepuk sebelah tangan..Amira pun dah makin sibuk dengan kedai jahit ibunya.Nak Tanya pasal Ain pun susah.Mintak nombor telefon Ain gerenti la tak dapat.Huhu..betu lah orang cakap,penantian satu penyeksaan..

Ain??Qurratu’ain??”Aku terkejut bila melihat seraut wajah milik seseorang yang tak pernah luput dari ingatan.

“Err..awak siapa?”Ain ni biar betul tak ingat.Aku separuh mati ingat kat dia.

“Lerr..saya sepupu Amira..ingat tak??”Mintak-mintak la dia ingat.Takkan salah orang kot.

“Oh..em.okey.ingat..err,,buat apa kat KL ni??”

“Ler..jalan-jalan la…Cuti-Cuti Malaysia..hee”Aku ni boleh pulak buat lawak kurang kelakar.Ain langsung tak senyum.Pandang muka pun tak sudi.Matanya dilarikan ke arah pelanggan yang kian memenuhi meja di ruang restoran tempat dia bekerja. Aku dah mati akal.Tak tahu nak cakap apa.Masing-masing sepi tanpa bicara.

“Eam,,minggu depan pergi birthday party Mira tak?”

“InsyaAllah.”

“Pergi la.Ada orang rindu.”

“Ha??”

“Ha?erk..i mean..A..Amira..yes..amira..dia rindu sangat kat awak.Lama dah korang tak keluar sama-sama kan..”Fuhh..macam mana boleh terlepas pulak ni.
.
“Oh.eam..insyaAllah..okey la.Nanti bos marah.Assalamualaikum.”Sekejap saja Qurratu’ain dah hilang di pandangan.Hatiku mengucap syukur.Namun,dari kata-kata Ain yang sekadar acuh tak acuh  tadi menimbulkan seribu satu pertanyaan.Marahkah dia padaku??

Seminggu kemudian,Ain pulang dan tinggal di rumah Amira untuk beberapa hari.Selama itu jugalah aku rajin ke rumah Amira membantu apa yang patut..Al-maklumlah,rumah kitorang sebelah-sebelah je..

“Ko ni sejak bila rajin tolong kat dapur ni??selalu jejak rumah aku pun susah.Datang cari makan reti lah.huh..”Amira dah mula membebel bila aku meringankan tulang membantu menyiapkan juadah untuk tetamu memandangkan majlis doa selamat akan bermula pada waktu petang.

“Diam ar joyah..”..Spontan panggilan tu terkeluar dari mulutku.Amira dah buat jelingan tajam dia..Hehe…padan muka.Bising je tahu.Ain pun tak bising.Eh,ye tak ye jugak,Ain tu diam je dari tadi.Susah betul nak dengar dia bersuara.

“Ain,jom la ke depan.Tinggalkan budak tu sorang-sorang kat dapur ni.Nak sangat tolong kan.Haa,tolong la apa yang patut ye cik Aizat Izzudin..Cik Joyah ngan Cik Bedah tak main la buat kerja-kerja dapur ni..Nanti habis kulit kitorang.Dah tak selembut softlan dah..haha..”Sampai hati Amira tinggalkan aku terkontang-kanting kat dapur sorang-sorang. Ain pulak dah tersengih-sengih menahan tawa.Tapi takpe,aku suka.Sebab lepas ni aku dah tak boleh tengok dia lagi..senyum dia,mata dia...
.”Astaghfirullahal’azim..”aku tersentak..

”Ya Allah, kenapa sukar untukku menjaga hati dari lalai dengan kehadiran  wanita secantik akhlak Qurratu’ain??”Aku cepat-cepat menyambung membasuh pinggan-mangkuk di singki sebelum melangkah ke ruang solat.

Solat asar ku tunaikan..di penghujung solat,aku memanjatkan doa,”Andai Ain yang terbaik untukku maka dekatkanlah hati kami,andai dia bukan yang tertulis untukku,maka jauhkanlah hati kami..Aminn..”

Setelah tetamu pulang,masing-masing menghilangkan penat di ruang tamu..anak-anak kecil pula berlari-lari macam tak ingat dunia.hish,,kalau jatuh kang sape susah?..Mataku mencari-cari kelibat seseorang..Qurratu’ain..mana dia pergi?Amira tengah sibuk melayan anak-anak buahnya..

“Mira.mana Ain?”Cehh…ayat aku ni boleh mencetuskan kontoversi.Silap-silap Melodi pun nak jaja cerita aku.Tu la media.Huhu..

“Dah balik.”Ringkas jer jawapan dia.Di tangannya ada  coklat pelbagai perisa.Di kiri kanannya pula anak-anak saudaranya.Eh??adik aku pun ada.Hehe..Padan muka kau Amira.Jadi babysitter terhormat kat rumah ni.

Hmm,,,takpe lah..aku pun nak balik ni.”Ada nada kecewa di situ.Masakan tidak,esok aku akan berangkat ke Australia.Bermakna aku takkan berjumpa lagi dengan pemilik nama Qurratu’ain.Entah dia tahu atau tak yang aku akan sambung belajar di sana.Hmm…kalau dia tahu pun untuk apa..Aku bukan siapa-siapa pun pada dia..

“Eh..kejap..tolong letak diari Ain ni dalam beg aku atas kerusi tu.Kelam-kabut sangat nak balik tadi agaknya.Letak je jangan baca pulak.”Membebel je Amira ni.Muka aku ni ada muka tak boleh percaya ke?huhu..Buku oren milik Ain ku letak elok di dalam beg tangan Amira.Sejahat-jahat aku,tak la zalim sampai nak baca diari orang.Mencuri pun mak ayah aku tak pernah ajar.Kalau tercuri hati tu pun sebab tak sengaja..hehh..Tak semena-mena ada helaian kertas yang jatuh dari celah-celah buku di tangan..Mulanya aku ingatkan resit je tapi bila diamati memang sah ni tulisan tangan milik Ain..

“Ya Allah..saratkan hatiku dengan cintaMu..tenangkan hatiku dengan alunan ayat-ayat suciMu…jangan biarkan aku leka dengan cinta manusia yang melalaikan..jauhkan diriku dari dia Ya Allah..kenapa Ya Allah,bila kami jauh,seakan ada rindu yang hadir…astaghfirullahal’azim…hapuskan rasa rindu  ini dari hatiku Ya Allah..hapuskan namanya dari hatiku..aku takut andai perasaanku ini sekadar mainan dunia semata..aku takut andai dia sengaja mahu mempermainkanku..kenapa semakin aku cuba lari dari dia,semakin kau mendekatkan aku dengannya..?..Ya Allah,bantu hambaMu yang kerdil ini Ya Allah..Aizat Izzudin,,tolong pergi jauh dari hidup saya..”

Astaghfirullahal’azim…
Mataku berkaca-kaca.Tak dapat digambarkan perasaanku saat itu.Tak kusangka selama ini Ain juga menyimpan perasaannya padaku..Tapi…aku dah bawa Ain jauh dari makna cinta yang sebenar.Cintanya yang suci hanya layak disalurkan pada Maha Pencipta,bukan yang dicipta..Ya Allah..Akulah  yang telah melalaikan hatinya selama ini..Aku yang selama ini membuatnya jauh dari Cinta Maha Agung..Andai Ain mampu mujahadah hatinya untuk menepis rasa cintanya padaku,aku juga perlu melupakan dia dari hidupku...Ya Allah,,peritnya mujahadah ini…bantu hambaMu Ya Allah..

Pen di atas meja ku capai.Lantas ku coretkan bait-bait kata di bahagian bawah coretan Ain...

Salam Ain..maaf terbaca kertas ni..awak,maafkan saya sebab dah buat awak jauh dari cintaNya. maafkan saya kalau selama ni kehadiran saya tak pernah buat awak tenang....saya bersyukur sangat sebab Allah beri saya peluang untuk mengenali srikandi semulia awak walaupun sekejap..lepas ni awak tak perlu risau sebab saya akan tunaikan permintaan awak..saya akan pergi jauh dari hidup awak..saya takkan hadir dalam hidup awak lagi..saya takkan kacau awak dengan Kekasih awak..awak jaga diri yer..Ya Allah,andai terpisah kami di alam nyata,temukan kami di Taman Syurga..terima kasih Ya Allah..^_^..
Yang ikhlas:AIZAT_IZZUDIN

Keesokannya,tibalah masa untuk aku meninggalkan bumi Malaysia..tinggalkan mak dan abah,adik-adik,,saudara-mara yang selama ini telah ku anggap ibarat keluarga sendiri,rakan-rakan seperjuangan,guru-guru yang tak jemu mendidikku sedari kecil dan yang terakhir a.k.a yang pertama mengetuk pintu hatiku,Qurratu’ain..pastinya dia tiada di sini..Semalam Amira kata buku oren tu dah dipulangkan kembali pada Ain..Mesti dia malu untuk ke sini..Ah..kenapa aku perlu mengharap kehadiran dia di sini??

 “Izzat…!!...Adeh..semput aku kejar kau..sorry lambat..ambik Ain kat rumah tadi.Dah nak gerak ke?”Amira baru sahaja sampai dengan mengah yang masih bersisa.Mungkin baru lepas buat larian marathon dek takut aku dah berlepas agaknya.

“A’ah..kejap lagi gerak la..Ain pun ada??Terima kasih datang..”Ain sekadar tersenyum hambar..Pandangannya dilarikan ke tempat lain.Macam selalu.

 Aku tahu dia  sudah pun membaca surat yang ku tulis. Matanya dah mula berkaca..Dan akhirnya,air matanya jatuh..Ya Allah..melihat air matanya sahaja dah membuatkan hatiku pedih.. Aku tahu dia sedih..Aku juga seakan berat untuk meninggakan dia.Lebih tepat lagi meninggalkan segala cerita kami yang tidak lah seindah cerita novel-novel yang terhangat di pasaran,tapi kerana Ainlah aku kenal erti cinta Allah…dari Ainlah aku mula faham tiada isilah couple dalam islam..dan dari dia jugalah  aku mula menyedari yang muslimah itu mutiara,bukan sembarangan orang boleh menyentuhnya..dan aku,takkan pernah sesekali menyentuh hatinya lagi..

Biarlah mujahid islam yang selayaknya memiliki cinta Qurratu’ain…aku yakin,pertemuan kami kerana Allah,perpisahan kami juga kerana Dia.Patinya Dia telah menyiapkan untukku pertemuan-pertemuan lain yang lebih indah…Terima Kasih Ya Allah…

“Kesat air mata awak,Ain.Air mata awak lebih berharga jika dibazirkan untuk saya.Bersabarlah.Yakin dengan janji Allah. Orang yang baik adalah untuk orang yang baik dan awak layak untuk orang yang lebih baik. Doakan saya di sini..”

Messege sent to Qurratu’ain…..
Messege delivered….    
    
Sms terakhir dariku buat Ain sebelum berlepas..Itulah pertama kali aku menghantar mesej ke nombornya.Amira yang hantar nombor Ain padaku tadi.Dari perut kapal terbang,kepalaku jengahkan sedikit melihat ke bawah..

”Selamat tinggal semua….selamat tinggal…Ain..”


kalam min SAUTUL_ANIS:


Alhamdulillah,,,dua hari jari-jemari ditarikan atas papan kekunci notebook kesayangan..akhirnya terhasillah cerpen pendek dari kotak fikiran ana yang adakalanya lebih banyak berimaginasi dari melihat kepada realiti..namun,walau tak sehebat karya fatimah syarha hatta habiburrahman..ada mesej yang ingin ana kongsi dengan pengunjung laman Lukisan Hati yang tak berapa nak indah ni..sebolehnya ana cuba menulis dari hati agar mesejnya insyaAllah sampai ke hati para pembaca..".Dalam bait kata yang ditulis,ada doa yang mengiringi..."...asif andai terlampau ringkas untuk dijadikan santapan rohani...



2 comments:

  1. tersentuh membacanya...moga cinta-Nya sentiasa menjadi matlamat kita..

    ReplyDelete
  2. Allahu Rabbi..diri ini juga mengharapkan redhaNya dalam setiap langkah mencari cintaNya..

    ReplyDelete