Friday, October 7, 2011

SeInDaH mawAR bErDUri...

Berjaulah dgn sahabat lama…sempat singgah ke kedai menjual bunga segar…beli dulu baru pikir nak bagi sape..hee..org macam ni pun ad ke??

“mane cantik??”rambang mata dah ana  ni..saat genting macam ni sahabat sgt2 penting demi mengelakkan ada yg berkampung kat kedai sebab x tau na pilih mane…perempuan..beselah…

“sape cantik?aku???”sahabatku ini mmg suke masuk bakul angkat sendirik kot..

“senget nye ko..bunga ni la..mane okey?mawar?ros?tulip?”

“aku ske mawar…eh..ko nak beli untuk aku ker?hee”sekadar melawak…apelah salahnya sekali-sekla masuk bakul angkat sendirik..

“amboi..masuk lif tekan sendiri pulak dah..untuk ko aku beli bunga kertas jer..kak,nak yang ni ye..berapa??”

25 ringgit dik..”langkahku atur ke deretan kedai yg menjual pakaian  muslimah..

“alaa..aku gurau je la..setakat belanja aku set pizza pun dah cukup...”

“amboi..demand sungguh..eam,,kenapa ko suke mawar ek?”saje tanye…sahabatku sorang ni memang suke ditanya…dan akan dibalas dengan berbakul-bakul jawapan…

“mawar  tu  kan lambang mujahidah sejati..”ringkas namun terselit sejuta makna yang hanya mampu dirungkai pada yg mahukannya.

“means?”siyess ana tak paham..

“cube tengok bunge yg ko beli ni…ada duri tapi cantik kan??cube bandingkann dengan manusia…cantik macammana sekalipun kalau senang didekati kecantikan tu akan luntur seiring dengan umurnya…”

“Apa kaitan dengan duri kat bunga ni?”aku mula tanya  soalan silibus darjah satu..

kecantikan wanita solehah yang sebenar bilamana dia melindungi kecantikannya dengan hjab yang tertutup,memagari hatinya dari disinggahi mana-mana lelaki,,membina tembok besar antara dia dan lelaki-lelaki ajnabi..itulah duri-duri yang menghalang sang kumbang dari senang mendekati sang bunga yang tumbuh mekar di taman larangan..”

“kau rasa aku ni ada macam bunga mawar tak??”kali ni tak pasti samada sekadar melawak atau dah prasan lebih…adoyai…apa pun tak boleyy…

“ko pernah tanam bunga tak??”

“ntah..mak aku selalu ar..”

cube tengok mak kau jaga bunga2 dia..mesti tuai dan semai kalau nak tengok bunga-bunga tumbuh subur kan..haa..sama jugak macam hati kita… perlu disemai dengan baja keimanan..disirami dengan titisan wudhuk..agar tiap saat dan ketika hati kita tak pernah lupa dari mengingatiNya..Allah..Allah..Allah...hmm,,baru boleh digelar wanita solehah bak mawar berduri…”ada segaris senyuman diwajah  sahabatku ini..

Allah,,tenangnya dia dalam setiap bait kata yg dilafaz..namun tak pernah lokek dgn senyuman..sungguh,,,ketenangannya  pengubat resahku…kecekalannya sumber kekuatanku…keceriaanya mewarnai hari-hariku yg berlalu..kata-katanya sumber motivasi buat diri yang sering kali tersungkur di pertengahan perjalanan…sahabat,,bila tiba saatnya kita terpisah,,enti takkan pernah padam dari  diari perjuangan ana….


No comments:

Post a Comment